A apărut o eroare în acest obiect gadget



Realul – subiect pentru o mare povestire teatrală.





Conflictul (interetnic, în acest caz) născut în real, dureros și plin de tăceri, își prelinge tentaculele înspre scena contemporană românească, iar sondarea, anchetarea și intervievarea poveștilor și miturilor urbane locale se concretizează în scenariu teatral, în „cele mai interesante teme, poveşti, personaje” (cum declară regizorul Gianina Cărbunariu într-un interviu din ArtActmagazine ), iar rezultanta este spectacolul Studioului Yorick, 20/20.





„În medicina oftamologică 20/20 definește acuitatea vizuală normală” (extras din caietul program al spectacolului). 20 de ani trecuți de la evenimentele din 20 martie, cunoscute atât la nivel personal sau internațional, cât și la nivel media, sub numele de martie negru. Se presupune că timpul scurs și fracționat, sub forma 20/20, aduce cu el detașare, obiectivitate, dar mai ales puterea de a comunica necenzurat despre subiectul în cauză. Vom afla, abia la sfârșitul celor 2 ore și 15 minute de spectacol că lucrurile nu stau chiar așa.





Regizorul Gianina Cărbunariu adună în jurul acestui proiect 5 actori de naționalitate română (Virgil Aioanei, Carmen Florescu, Mădălina Ghițescu, Rolando Matsangos, Cristina Toma) și cinci actori de naționalitate maghiară (Bányai Kelemen Barna, Berekméri Katalin, Korpos Andras, Sebestyén Aba, Tompa Klára), în spațiul de la Studioul Yorick și prezintă rezultatul cazului instrumentat sub formă unui spectacol-psihodramă. Atât publicul, cât și actorii sunt așezați în cercul care definește limitele de desfășurare ale psihodramei, „metodã terapeuticã și de consiliere de sine stãtãtoare (...). Bazele teoretice ale psihodramei servesc la explicarea dezvoltãrii indivizilor, a grupurilor și a sistemelor sociale, precum și a tulburãrilor acestora”. Fiecare dintre cei 10 actori, individual sau în grup, relatează, sub formă de povești – adeseori excesiv teatralizate sau având caracter ilustrativ-demonstrativ, evenimentele acelui martie negru sau contextul imediat următor cu influențele sale; din aceste povești nu lipsește frica de a vorbi liber, nu lipsesc lentilele occidentale prin care sunt observate evenimentele, nu lipsesc extrasele din documentele neoficiale, revolta personală vis-a-vis de un eveniment care a influențat așezarea zâmbetului pe chipul unei fete, stângăcelile și rădăcinile scoase la suprafață în momentul „coliziunii” în cadrul celebrării româno-maghiare a unei zile de naștere, istorisirile celor care au luat parte la bătaia din centru, dorința de a învăța limba și de a te integra – la început, verbal, în mediul celui cu care ești în „conflict” - și lista poate continua. Finalul aduce cu el și un ghid de supraviețuire în caz de conflict interetnic – manevră cu puternice accente comice – marcă a detașării și privirii de la o distanță, care nu poate să te rănească, a evenimentului în cauză.





Rezultă un spectacol lung cât o epopee – epopee construită din miturile locale (și epopeile sunt percepute ca fiind interminabile), care nu încearcă să dea răspunsuri, ci aduce în prim plan versiunile existente, pe piața socială a comunității, a conflictului adus în discuție.





Soluția oferită de regizor se traduce în spectacol-psihodramă, iar actoria – atât cât îți permite perimetrul metodei, nu excelează, dar nici nu deranjează excesiv.





Cele 2 ore și 15 minute merită, în fond, și pentru liniștea care plutește ca o ceață asupra spectatorilor și a privirilor 20/20 care se caută în publicul asupra căruia se aude ecoul expunerii: acum, la 20 de ani după, am putea vorbi mai relaxat despre toate acestea. Voi ce ziceți?


Sursă foto:


Fișă de spectacol
20/20
Studio Yorick - Târgu-Mureș
Textul și regia Gianina Cărbunariu
Artist vizual maria Drăghici
Traducător și asistent dramaturgie: Boros Kinga
Actori: Virgil Aioanei, Bányai Kelemen Barna, Berekméri Katalin, Carmen Florescu, Mădălina Ghițescu, Korpos Andras, Rolando Matsangos, Sebestyén Aba, Cristina Toma, Tompa Klára
Finațatorul principal al spectacolului este AFCN



Leave a Reply